15 medlemmar hade hörsammat kallelsen till aprilmötet som inleddes med ett föredrag av Christer/SM3ESX med den dubbla rubriken:
VÅGUTBREDNING eller NÄR ÖPPNAR BANDEN?

Eftersom det är tre stora DX-expeditioner igång på kortvågen den här veckan ( Heard Island, Juan de Nova samt Spratly ) kändes ämnet mycket aktuellt och väl valt!

Christer berättade om vågutbredning och gick igenom olika begrepp och parametrar som påverkar hur radiovågorna transporteras genom etern. Han gick särskilt in på de faktorer som stör våra möjligheter till kontakter, nämligen solens påverkan på jordens magnetfält. Avslutningsvis tipsade -ESX om olika websidor med information om aktuell vågutbredning.
De bilder han visade finns nu i filarkivet på vår hemsida.
EMJ tackade Christer för ett intressant och informativt föredrag!

Sedan bjöd ABF på kaffe och liten bakelse, och Olsons fond förstärkte kaffebordet med chokladbollar.

Under mötets andra del informerade EMJ från styrelsens arbete, CLA visade en kopia av en Shortwave Two, en mottagare som användes i England under andra världskriget för avlyssning av tysk radiokommunikation.
CLA har byggt kopian som fungerar utmärkt även på dagens band. Till sist visade HEW en hembyggd transistorprovare samt berättade om resultaten med hjälp av en bildserie.

Kul att se att byggfliten spirar i klubben!

Dick/-CBR