Sedan sist månadsmöte

Onsdag 7 september var det dags för höstens första möte i ABF:s lokaler.
14 medlemmar hade hörsammat kallelsen. Kvällens föreläsare var Bengt/SM5CCT, mångårig medlem i GKA. Bengt berättade på ett inspirerande sätt om hans resor till sjöss som radiotelegrafist. Bengt började sin bana som telegrafist i marinen, där han tjänstgjorde ombord på ubåtar. Därefter gick han utbildning till radiotelegrafist i Kalmar och sedan fick han tjänst på Johnson-linjen där han sedan blev kvar under 24 år.

Vi fick följa hans tid till sjöss genom bilder och berättelser. Det var kul att få höra alla anekdoter från livet till sjöss, och Bengt hade bilder som följde hela berättelsen. Några gånger råkade Bengt ut för skador och sjukdomar, men allt gick väl till slut. Det var också intressant att se bilder från de olika radiohytterna, och där kunde man se den kraftiga utvecklingen från radiohytten ombord på Thai till hytten på Bo Johnson. Till sist ska nämnas att Bengt har passerat genom Panamakanalen 76 gånger under åren till sjöss.

Bengt fick till slut en välförtjänt applåd för ett intressant föredrag!

Efter pausen informerade Mats/EMJ från senaste styrelsemötet.

Frågan om aktivitet via våra repeatrar togs upp. Beslut fattades om att börja med “Öppet Hus” på R4 för att dels träffas och dels prata lite om vad vi kan använda våra repeatrar till. Ordf. skickar ut en inbjudan till detta.

Dick/CBR informerade kort om GKA:s deltagande vid fyrhelgen 21 augusti vid Böna fyr. AVQ, ARQ och CBR deltog från klubben och vår aktivitet i fyrens kök var sedvanligt uppskattad.

Vid pennan

Dick/SM3CBR