Alan Turing, Enigma:n och Gävlebro

Onsdagsträffen den 15 mars blev denna gång TVÅ träffar.

I vår lokal hos ABF hade 11 medlemmar samlats till en annorlunda träffkväll, för att se filmen: ”The imitation game”. Den handlar om hur geniet Alan Turing och hans stab lyckades knäcka tyskarnas Enigma-kod under WW2, samt om Alans liv som förbjudet homosexuell i den tidens England och hans tragiska död År1954. Han fick År2013 postumt upprättelse och ett erkännande för sina insatser som förkortade kriget med ca 2år. Vi fann filmen upplysande, medryckande och gripande och enades om att den varit mycket sevärd.Efter filmen, som varade i nästan två timmar, bjöd Lars Olssons Fond på kaffe och bakelser.

Samtidigt hade ett gäng på nio medlemmar samlats uppe på Gävle Bro för sedvanlig snackstund. Huvudtema var DMR och vår ny repeater. VRO uppdaterade flera MD-380 (och varianter) med hans utökad databas (Se hans hemsida för mer information.) Några av deltagarna kan ni se på Facebook under: ”SK3GK”.

SM3CLA/Karl-Olof