EN PANG-KVÄLL!

Den 4 april fylldes klubblokalen snabbt med 24 medlemmar. Efter att Mats/-EMJ hälsat välkommen berättade Mats/0FPR om en fantastisk resa i Karibiens övärld. Tillsammans med några kamrater har Mats varit med och byggt en Linjett 137, en 35 fots segelbåt kapabel för de stora haven. Bygget gick på ett år, och efter utrustning och utbildningar för havsseglare började seglingen. Första etappen gick ner till Las Palmas och sedan gick man snett över mot de öar i Karibien som ligger som ett pärlband ut mot Atlanten. Här finns väldigt många DXCC-länder samlade som t.ex. St Barth, St. Lucia, Grenadinerna med flera. Gänget seglade “fram och tillbaka” och besökte många av öarna. Vi åskådare fick se ett fint bildspel med vackra vyer! Båten lämnades sedan på St. Thomas för överskeppning till Sverige. Efter avslutad seglats har båten nu sålts. Mats gjorde en väldigt engagerad beskrivning av resan och bildspelet var både vackert och pedagogiskt. EMJ avtackade Mats på sedvanligt sätt, och sedan tackade även Olssons fond med en blomma och en påminnelse om de rävjaktsäventyr som Mats deltog i tillsammans med rävjägare från GKA. Tilläggas ska också att Mats/FPR i sin ungdom tillbringade somrarna vid Arla ute i Bönan, och därför är det extra roligt att han återvände till oss.

Efter fikat informerade Mats/EMJ från styrelsearbetet. I det sammanhanget berättade Michael/-WEO om dagsläget i införandet av den nya DMR-repeatern. Den är redan i provdrift, och är nu utplacerad preliminärt i Hemlingbyområdet. Vissa trimningar kommer att göras, men den fungerar redan mycket bra.

Nu blev det dags för Kenneth/-VRO att berätta om Pistolantennen! Han hade sammanställt en fin presentation av olika You Tube-filmer som visade flera mer eller mindre lyckade sätt att få upp antennlinor i exempelvis träd. Genomgången toppades av en film där Kenneths son sköt med en “uppsättarpistol/gevär”, och där gick linan snyggt och fint över ett högt träd! Jättekul att se! Vi ser fram emot fler sådana presentationer.

Sist i raden blev Charles/-MGU som visade upp två små hembyggen. Det var dels en liten fin telegrafinyckel i miniatyrformat och sedan en bugmanipulator, även den i litet format. MGU hade även med sig sin lilla KX-2 och kunde med den som medhörning visa att båda nycklarna fungerade jättefint.

Vid pennan

Dick/-CBR