VÅRAVSLUTNING

Onsdag 7 juni var det dags för våravslutning i GKA!
19 glada GKA-medlemmar samlades vid Trebo Brygga för sommarfika med föredrag och andra traditionella aktiviteter.
Kvällens föredragshållare var Markku/SM3LDP från Sundsvall.
Den här gången handlade det om Kuba i allmänhet och “svartkörning” på amatörbanden i synnerhet!
Det senare visade sig vara hur Fidel Castro och Che Guevara använde sig av amatörradio på 20 och 40 metersbanden för att stödja revolutionen i Kuba 1958.

De sände med hembyggda stationer skänkta av sändaramatörer, och de kallade stationen för Radio Rebelde.
Ham-radio användes också som länkstation mellan olika enheter i revolutionsarmén. Vi fick även lyssna på autentiskt ljud från Radio Rebelde med anropssignalen 7RR. I Kuba fanns på den här tiden 160 radiostationer och massor av lyssnare, så “7RR” fick ett stort genomslag.

Vi såg även bilder från radioutrustningen som LDP hittat i revolutionsmuseet i Havanna. Markku visade vidare bilder från dagens Kuba och berättade om turistlandet men också om hur vardagen kunde se ut för en kuban. Detta var ännu ett intresseväckande och spännande föredrag av LDP!
Vi ser fram emot fler besök från honom!

Efter fikat blev det dragning i gratislotteriet med massor av fina priser. Alla vann!
En del av priserna var skänkta av Olssons Fond. Tyvärr kunde Lars/AVQ inte delta denna gång, men han hade skickat med en sommarhälsning till alla medlemmar!

Sedan berättade Mats/EMJ om vårens aktiviteter och tackade VRO och VOX för insatserna i samband med DMR-utbildningen. Vidare fick CLA första priset för bästa resultat vid tipsrundan på FD. Till sist pålystes höstens FD som äger rum 8-10 september i HAIF-stugan i Hofors.

Som sista punkt visade CLA några “klurisar”, några med facit men den norska prylen saknar fortfarande förklaring. MGU hade tagit med sig ett antikt mätinstrument som den samlade kunskapen enades om borde vara till för mätning av telegraflinjer.

EMJ avslutade kvällen med ett tack till alla för vårens arbete och önskade oss alla en riktigt skön sommar!

Dick/CBR