19 medlemmar trotsade höstmörkret och kom till mötet i ABF-lokalen. På programmet stod en presentation av ett modernt lok och HZA/Mats stod för föredraget. Mats inbjöd till ett jätteintressant “virtuellt studiebesök” i ett RC-lok, och vi fick se en stor del av allt som ryms i en sådan maskin. Han kryddade genomgången med anekdoter och erfarenheter från lokföraryrket. Många tankar blev kvar i huvudet, och ett citat sitter kvar:” Att köra tåget är inget problem. Däremot att bromsa!”

Martin/ARQ avtackade HZA på traditionellt sätt, och Olssons fond genom CLA tackade med en loktavla från en gammal TFA (som några väl minns) samt ett litet leksakslok för lediga stunder.

Efter fikat tid ARQ upp följande punkter:

* Styrelsen har diskuterat erfarenheterna från Sundsvallsmötet och konstaterar att GKA har ett mycket bra utbud, särskilt när det gäller föredrag vid månadsmöten samt studiebesök och Field-Day. Sedan noteras att våra repeatrar oftast är helt tysta, och en liten oro finns att om den delen av banden inte används kan det innebära att vi förlorar det frekvensområdet.

* Det flaggades också för att klubben säljer radiomateriel, t.ex ett nytt nätagg. Se Tidningen för mer info.

* Mötesdatum för 2019 är klara och tid för Field-Day beslutas vid nästa styrelsemöte i december.

* Styrelsen efterlyser en ersättare för Tony/BGM som redaktör för Tidningen med tillträde nästa årsmöte.

Undertecknad berättade om följden av förra mötet och föreläsningen då om FT8. Vi noterade att fler är aktiva och det bådar ju gott.

Vid tangentbordet
Dick/CBR