Sedan Sist

ÅRETS SISTA MEETING 5 DECEMBER 2018

14 av klubbens medlemmar mötte upp till sedvanlig höstavslutning onsdagen den 5 december. Jultomten CLA hade smyckat bordet med sina finurliga julprydnader med många olika ljuskällor som bidrog till en mysig stämning. Julen kändes nära när vi tuggade på skumtomtar och Martin/ARQ hälsade oss välkomna.

Kvällens föreläsare var Erik alias Professor HEW som berättade om sin veteranmotorcykel med rötter i forna Sovjet. Det är en Dnepr ( Dnjepr ) byggd i slutet av 50-talet efter en modell från -39. Vissa delar är av dålig kvalitet, men om tändsystemet inte fungerar helt bra och man heter HEW så bygger man ett nytt sådant med många praktiska och kluriga lösningar! Erik beskrev med bilder och video hur han utvecklat en ny variant där han använt Hall-element. En mekanisk och elektronisk prestation med massor av tänkande out-of-the-box! Ett stort Tack till Erik/HEW för presentationen!

Julstämningen fortsatte sedan med julfika som Olssons Fond bjöd på.

Efter fikat presenterade ARQ kalendern för den närmaste tiden:

17/12 Styrelsemöte
19/12 Gävle Bro
9/1 Meeting – AUKTION
23/1 Gävle Bro
6/2 Meeting – Leif/VOX presenterar DMR-programmering
6/3 Årsmöte samt föredrag av Erik/HEW

Till slut kom tomten! Deltagarna hade fått gratislott vid ankomsten, och nu blev det dragning av lotteriet. Alla fick går till “julgranen” (= prisbordet) två gånger.

Avslutningsvis berättade CLA om den kommande filmen på SvT om illegal radioutsändning, eller Black Peter som det också brukar kallas. Filmen sänds på SVT men kommer även att finnas på SVT Play. CLA har skickat ut mer material om filmen i särskilt mail till medlemmarna.

Men, det var inte bara uppe i Lomsjö i Jämtland som svartsändning pågick och uppmärksammades. 1955 dök en lokal motsvarighet upp här i Gävle med signalen SM5MA. Den pejlades av GKA-medlemmar som BSR, BRM, AZI, WB, BCV samt Karl-Olof/CLA. De lyckades bra med pejlingen och svartsändaren hittades ute i Bomhus. Den som vill läsa om den spännande jakten kan leta fram en QTC från mars, 1955 och läsa i Rävjaktsspalten.

GOD JUL önskar Dick/CBR

Virusfritt. www.avast.com