Månadsmöte onsdag 3 april 2019

Kvällens mycket intressant föredrag ”Free Network Radio, Zello och POC” som hölls av SM3VOX/Leif och SM3VRO/Kenneth lockade nästan 20 medlemmar att vara med och inte bara lyssna men även delta med många frågor.

Free Radio Network (FRN) är i princip en Voice Over Internet Protokoll (VOIP) system som kan utökas med en gränssnitt till en radio. Det kan vara en licensfri PMR eller CB radio eller en radio som kräver en amatörradiolicens. Man kan även använda systemet med en PC-klient.

Eftersom teknologi utvecklas så fort kan man säga att POC (PTT on Call) appar för mobiltelefoner har tagit dess plats i stor utsträckning och vi fick bekanta oss med appen som är kanske mest känt – Zello. Det sägs att det finns 120 miljoner användare runt om i världen.

En vanlig smartfon räcker för användning av Zello men VRO/Kenneth visade exempel på Android mobila- och hand- networkradion med inbyggt Zello funktionalitet. Vissa använder sig av bara 3G/4G/wifi men det finns även varianter med VHF/UHF och eller DMR radion

De som ville installerade Zello appen på sina smartfon och det blev en del experimenterande under kvällen. Ljudkvalitet är bra och tillgänglighet finns där 3G/4G teckning finns. Det fungerar även över wifi. Det beslutades att en Zello-kanal för SK3GK skulle skapas. (Tack ARK/Dan för att du snabbt fixade det)

Både föredragshållare tackades på sedvanligt sätt med kaffe och choklad för sina presentationer.

Efter fikat kom lite information från styrelsen samt det vi alla hade väntat på – roliga kvarten. Här visades en fristående Raspberry Pi med surfplatta som skärm och en avancerat proffs nätverksanalysator som används för att planera trådlösa miljöer i kommersiellt syfte. ARK/Dan som visade det sistnämnde belönades med kexchoklad och guldpengar.

Det var radioloppis i Eskilstuna, helgen som var och många klubbmedlemmar hade varit på plats för att fynda. De som var på mötet berättade om prylarna de hade med sig hem. Ett par verkliga fynd beskrevs, men det var mest små komponenter som inhandlades.

Vid tangentbordet

SA3ARQ/Martin