Hemsökt Årsunda avrundade våren

Den 12:e juni avslutades vårens meetings för GKA. Tjugotvå medlemmar hade sökt sig till Årsunda strandbad, där vår ordförande SA3ARQ/Martin välkomnade SM3WLX/Anders ”Tjatte”, som efter en lång lasarettsvistelse åter kunde ansluta till ”gänget”. Grattis!

Därefter samlades vi i en tyst minut, för vår avlidne medlem SM3KIF/Ewe.

En av kvällens tilltänkta talare dök inte upp, varför SM3HEW/Erik ensam skulle stå för kvällens kunskapsdos. Det visade sig strax att Strandbaden inte spelar på SM3HEW:s planhalva. Liksom förra året skapade han dramatik, då tekniken åter var emot vår käre Erik. Han fick ta till den gamla hederliga skoltavlan för att rita och berätta om Graetz-bryggor innehållande MOSFET:ar i stället för dioder, styrda av en ynklig liten IC. De visar sig kunna prestera massor av Ampere utan vare sig kylflänsar eller värmehöjning ! En spännande ”spaning”. Tack Erik !

Efter kvällens fikastund i den närbelägna restaurangen, fortsatte mötet med att SA3ARQ/Martin spelade upp ett klurigt ”Ljud-frågetävling”, där det gällde att fastställa varifrån de olika datamod ljuden kom. Var det PSK31, hederlig CW, Olivia eller, eller . . . ? Alla belönades med varsitt pris. Ett uppskattat nytt inslag. Tack Martin!

Därefter fortsatt vi med dragning i gratislotteriet. SM3CLA/Karl-Olof hade som vanligt samlat en ansenlig mängd prylar, där vinnarna fick ta för sig.

Vid punkten ”Roliga kvarten” bidrog SM3XLY/Erik med att förevisa en fiffig liten morse-tränare som omvandlade Morse till bokstäver i en display och som även kunde användas som el-bugg. Byggsatsen kom från en österrikisk amatör och låg i tusenkronors-klassen. Ett spännande objekt! Länk: http://www.morserino.info/morserino-32.html

Vår ordförande avslutade kvällen med att skåda framåt, mot sommar-träffarna på Gävle Bro och en liten vink om septembermötets innehåll. Så skildes alla efter en förhäxad, men mycket gemytlig kväll.

SM3CLA/Karl-Olof