Året skyndar sig mot sitt slut och nu blev det dags för årets sista meeting med GKA. 19 glada medlemmar hade samlats i god tid för att först få insupa julstämning. Tomtefar CLA med sina julnissar bjöd på glögg i två varianter med tilltugg bl.a. i form av pepparkakor och skumtomtar! Möteslokalen var inredd med en mängd hemgjorda julbelysningar med radioanknytning.

Prick klockan 19 hälsade ordförande ARQ, dagen till ära iförd stilig julslips, oss alla välkomna till decembermötet. Särskilt välkommen var Sven Lidström som kvällens föredragshållare. Han kallade sin föreläsning “ARDUINO – HÖGT OCH LÅGT”, och det blev en spännande, intressant och mycket pedagogisk genomgång med Arduino och applikationer i fokus! Sven är inte sändaramatör men en utomordentligt skicklig elektronikkonstruktör, och han visade prov på det i bilder, filmer och praktiska prov. Han berättade om olika projekt med Arduinon som han arbetat med. Vi fick se exempel på hur han programmerat och se de praktiska resultaten. Ett större spännande projekt som han håller på med är Home Automation, alltså att hitta praktiska applikationer för att styra olika funktioner i hemmet. Mycket spännande!

För den som vill veta mer finns massor av information på nätet, både i form av artiklar men också filmer på YouTube. Sven lyckades verkligen få fram sitt budskap både till sådana som redan provat på Arduino men även till oss andra. Det var inspirerande och informativt genomfört och applåderna efteråt var välförtjänta!

Julfikat bjöd OIssons Fond på, och det blev ett uppskattat avbrott inför mötets andra del.

ARQ informerade sedan kort om från styrelsen. Första mötet 2020 infaller 8 januari. Alla medlemmar kommer i början av januari att få ett infobrev som även är kallelse till årsmötet i mars.

Sista punkten för kvällen var det stora gratislotteriet! Tomtefar CLA hade som vanligt fått fram många fina priser så att alla fick en present. Ett Tack går också till Olssons fond som sponsrat delar av prisbordet.

Tills sist vill jag som “referent” göra mig till tolk för medlemmarna och tacka styrelsen för ett fint verksamhetsår och trevliga månadsmöten!

GOD JUL och GOTT NYTT ÅR!

Dick/-CBR