Onsdagen 7 oktober var det dags för höstens andra GKA-meeting i Jitsi-format. Den här gången fick vi prova på en föreläsning från Sundsvall med Markku/-3LDP som föredragshållare. Han tog sig an begreppet AI ( Artificiell Intelligens ) och gjorde som vanligt en mycket intressant föreläsning med beskrivande bilder.

Under föreläsningen berättade han om AI utifrån olika utgångspunkter, och jag fastnade särskilt för följande frågeställningar:

Vad är AI?
    Hur ser historien ut?
    Vilka fördelar kan man se med AI?
    Exempel på praktiska tillämpningar.

Utvecklingen av AI pekar på områden som kommer att förändra livet inom de flesta områden. Föreläsningen gjorde att jag blir mer och mer nyfiken på teknikens fördelar, kanske även vissa nackdelar!
Markku fick en välförtjänt virtuell applåd från den 13 medlemmar som följt föreläsningen. Lite tekniskt strul men Jitsi blev det även denna gång, men vi lär oss något varje gång och allt blir bättre!

Några meddelanden från styrelsen:

Vid novembermötet kommer SA5JUS, ordförande i Uppsala Radioklubb, att prata om amatörradio i rymden. Även det kommer att “sändas” via Jitsi.

Sven Lidström medverkar vid decembermötet och berättar om Arduinostyrt strömaggregat.

Den 9 november kommer GKA att ha styrelsemöte.

Sista datum för manus till Tidningen är 25 oktober ( till MGU ).

Till sist fick vi genom Tony/BGM ett mycket tråkigt besked, nämligen att Nils Englin, SM3IIE lämnade oss den 1 oktober. Dödsannonsen fanns i GD i fredags och där finns info om begravning och minnesstund.

Vid tangentbordet
Dick/ SM3CBR