Medan snökanonen var riktad mot gästrikekusten samlades 15 medlemmar i skärmvärmen på den ovanliga starttiden 17:30! Kvällens tema var AMPRnet, men föreläsaren kom in senare under kvällen. Efter ett trevligt småprat där CLA fick berätta om resultatet av en antenntest av dipolen, där han fick ett samtal från Tord/-3EVR på telefon som berättade att signalerna gick hem till honom. Dessutom kunde Tord “bevisa” detta med ett utdrag från Reverse Beacon!! Vidare visade CLA en nyinköpt motor och en motorstyrning. ARK följde upp med att visa sin nya ICOM 705 och HHI kontrade med sin byggsatsbyggda rig. I väntan på föredraget tog ordf ARQ ordet och pratade om tankar kring tänkbara lösningar och ideer för en etablering av AMPRnet i Gävle.

Då dök Björn/-BXI upp och kunde leverera en intressant och tydlig grundgenomgång av systemet samt AMPRnet som organisation. Efter genomgången blev det ett bra samtal om vilka vägar som finns att komma igång. Från Sundsvall deltog LDP med erfarenheter från Sundsvalls arbete, och han rekommenderade att vi borde ha en grundlig diskussion kring en plan för vårt system samt en idé om vad vi ska ha ett nät till. Flera inlägg från medlemmarna visade att det finns tankar och funderingar att börja med för en utveckling här i Gävle.

Björn summerade AMPRnet så här: En del av internet, men icke-kommersionellt och ska kunna göra nytta även när andra nät inte fungerar.

Efter diskussionen några punkter från styrelsen:
– Snart dags för informellt Jitsimöte i stället för möte på Gävle Bro.
– Den 22 februari kommer styrelsen att ha ett Jitsi-styrelsemöte.
– Årsmötet kommer att bli digitalt. Info om upplägget kommer bl.a. i Sändaramatören. Vid mötet kommer en utlottning av priser att genomföras i regi av CLA.
– MGU efterlyser artiklar till tidningen! Det är tomt i hans “inkorg”!

73 de
Dick/SM3CBR