November månadsmöte blev ett litet experiment i hur man kunde använda jitsi som en utbildningsplatform inom klubben. Kvällen till ära hade vi en gäst från Sundsvalls Radioklubb nämligen SM3ESX/Christer. Ämnet för kvällen var hur man kunde använda en nanoVNA dvs en modern budget vektoranalsyator. De kostar mindre än 1000 kronor och kan användes på många sätt.

Christer plockade fram en nanoVNA, en antenn, bandpassfilter, konstlast, koaxkabel och en gammal Heathkit antennsplitter och en massa nödvändiga adaptrar mellan nanoVNAs SMA kontakter och de andra vanliga inom amatörradio.

Det poangterades att det var viktigt att kalibrera utrustningen innan bruk och att den information som fanns på enhetens skärm kunde med fördel visas på en datorer i lämplig programvara. Det följde en ingående visning om hur man kunde svepa en antenn över ett frekvensområde och få fram resultatet på en Smith diagram. Att sedan göra en jämförelse med de värden för SWR man kunde också mäta var enkelt

Bandpassfiltret hade justerbar kondingar och man kunde enkelt i realtid se hur deras justering påverkade filterfrekvensen. Väldig pedagogiskt. Längden på koaxen mätes på ett nafs och man kunde visa att den gamla antennsplitter hade dålig dämpning och var således inte lämpligt för att köra på hög effekt.

Bildkvaliten i jitsi lämnar en del att önskar vid skärmdelningen. Det var inte möjligt att läsa texten i programmet som användes men det blev ändå en bra förklaring på hur en nanoVNA fungera och kan användas. Kalibrering är tydligen det viktigaste punkten. Jag är övertygat att de som har en nanoVNA kommer att plocka fram den och mäter mer än antenn SWR.

Efter föredraget kom det lite information om repeaterstatusen och att vi har för avsikt att hålla december-mötet hos ABF om inte corona-läget försämras. Sjutton personer deltog i mötet vilket var ett bra resultat.

Vid pennan
SA3ARQ/Martin