Höstens första möte hade temat ”visa och berätta” där de tolv närvarande medlemmarna fick stå för programmet. Det visades en LoRa-APRS tracker som sänder på 433,775 MHz och genom ett antal LoRa i-Gates som medlemmar har byggt inom Gävle och omnejd (SK3GK-10 Kungsberget, SK3GW-10 Stureborg och SM3XIK-10 Stigslund bland andra) visas position på till.ex aprs.fi.

Det visades även ett par ”TouchKeyer” som har inga rörliga delar utan ger order till el-buggen via transistorer som styrs till TILL-slag, genom hand-kapacitansen från fingrarna, när de vidrör Touch-plattorna. Sedan tog berättelserna och diskussionerna över. Det blev ett avbrott för fika sedan fortsatt mötet med information från styrelsen om höstens program (se kalendern på hemsidan) och repeaterstatus, både analog och digital.

EMJ/Mats rundade av kvällen med ett litet smakprov på hans kommande föredrag om Smith diagram. Intresset var stort! Alla insatserna belönades med varsin påse Marianne karameller.

Vid pennan
SA3ARQ/Martin