Det känns som om det kalla vädret påverkade deltagareantalet trots att Lars Olsson-fonden bjöd på glögg, pepparkakor och skumtomtar. De elva medlemmar som var med fick höra en intressant föredrag med två engagerade presentatörer. SM3HEW/ Erik och Arduino-experten Sven blev ett team i sann Werner und Werner klass.
Vi fick bekanta oss med deras ”morsenyckel” projekt med realtid hantering av data som är en utmanande användning för en Arduino. Några gamla morserävar fick ge synpunkter om hur den utrustningen i prototyp stadiet fungerade och lät. Att de fanns bara enkla summer istället för riktiga högtalare var en sak. Att resultatet var för ”perfekt” var också en punkt för diskussion. Hur man hantera ”mellanslag” gav upphov till mycket diskussion. Det är egentligen ingen skillnad i den tid man har mellan bokstäver, ord och meningar men i verkligheten kompenserar operatören omedvetet för att det skall finnas en skillnad.

Efter en fikapaus fick vi en uppdatering från styrelsen. Ordförande ARQ/Martin tackade Kassören CLA/Karl-Olof hjärtligt för allt arbete med försäljning av ett hundratal artiklar på Tradera som inbringade stora summor till klubben och överräckte ett presentkort och julblomma. Givetvis tackar vi även de som donerade saker, CUN, AES och AVQ även om de två sistnämde är SK.

Kalendarn för de närmaste månader inkluderar:

21 dec – Träff på Gävle Bro
1 jan – januari brevet som är även kallelsen till årsmötet den 1 mars 2023
11 jan – CLA/Karl-Olof pratar om sina 70 år som sändaramatör
18 jan – Träff på Gävle Bro
1 feb – SA3BPE/Henrik fåller del II av sitt föredrag om molnet
15 feb – Träff på Gävle Bro
1 mar – Årsmöte och auktion. För andra året kommer det att vara på Café Limhällen, på Urbergsterass.

Till slut bjöd Lars Olsson-fonden genom jultomten CLA på julklappar som man fick själv välja från dem som lades fram.

Vid pennan
SA3ARQ/Martin