Vid månadsmötet den 4 november fick vi ta del av en Powerpoint-presentation av SA3ARQ/Martin, rörande våra sambandsuppdrag.

Han förklarade bakgrunden till styrelsens beslut att GKA skall upphöra med uppdragen i dess nuvarande form, men gav också förslag till hur man kan tänka sig ett framtida scenario. Verkligheten är den att skaran av operatörer har åldrats och intresset har avtagit. Det går inte längre att få ihop tillräckligt med folk för att lösa uppgiften. En annan bidragande orsak är de svårigheter Samled haft att i god tid få in underlag från motorklubbarna.

Vi tackar Martin för en mycket välbearbetad presentation.

Efter fikapausen gav vår ordförande SM3EMJ/Mats en kort medlemsinformation och en redogörelse för repeaterläget. SM3CLA visade en fungerande fyrarörsmottagare från 1920-talet, samt en ”Juleljustestare” enligt beskrivning i den senaste medlemstidningen.

SM3CLA/Karl-Olof

PS Som medlem kan du logga in och hitta presentationen i filarkivet