Den 4 mars höll GKA sitt årsmöte. Vår ordförande SM3EMJ/Mats klubbade snabbt igenom dagordningen, som var mycket väl förberedd och klarades av på en halvtimme.

Därefter tog SM3HP/Rolf vid. Han berättade med texter och grafer, noggrant och initierat om hur en mottagares egenskaper mäts och beräknas. Att Rolf är en mycket kunnig tekniker fick vi många bevis på.
Därefter gick han igenom och beskrev noggrant olika kända och eftertraktade mottagares uppbyggnad och tankarna bakom deras konstruktion. Vi fick höra om apparater som Hammarlund SP-600 och Collins R390-A. Så berättade han om den makalösa tyska mottagaren Köln E 52. Ett under skapat med tysk precision och genialitet.

Han beskrev SDR-mottagare och deras principiella konstruktion samt till sist SDR-mottagaren HF 7070. Den superba mottagaren som endast finns på papperet – men aldrig blivit byggd.

Avslutningsvis fick vi lyssna på ett par autentiska QSO:n . Vi tackar Rolf för ett intressant föredrag.

Därefter avtackade vår ordförande, SM3EYD/Anders för sina tio år som bulletinuppläsare. Han fick en blombukett och en väggklocka med GKA:s logga som urtavla.

Samledrepresentanterna SA3BIT/Fredrik och SA3ARQ/Martin tackades med en chokladask för sitt arbete med våra radiosamband. (SM3MTF och SM3XLY får sin ask senare)

Vid ”medlemskvarten” demonstrerade SA3ARM/Seppo praktiskt hur mycket hans USB-laddare störde. SM5DHQ/Gert visade ett kretskort med sex stycken läckert lysande Nixie-rör. SM3CLA/Karl-Olof berättade att vi fått tillåtelse att sätta upp en minnestavla över Sven Bernholm/SM3RN vid trappuppgången till Centralplan 3 i Gävle. Det är i mars 90 år sedan de första radiosändningarna.

Kvällens deltagarantal var: 25

SM3CLA/Karl-Olof