Onsdagen den 2 november vad det dags för november-meeting, och 15 medlemmar samlades i ABF-lokalen på Brunnsgatan.

Kvällen inleddes med ett föredrag av Markku/SM3LDP från Sundsvall. Den här gången handlade föredraget om World Trade Center och händelserna den 11 september 2001. Som underrubrik hade Markku valt:“När allt går åt helvete, hur får man ordning på allt?”

Markku började med en diskussion kring begreppet Terrorism och gjorde en analys om vad terrorister vill nå. Sedan fick vi se en mycket bra film om händelserna i New York den 11 september 2001. Den var mycket gripande och visade detaljerat om hur katastrofen började och sedan utvecklades.

Efter filmen visade Markku, som själv arbetat med ett företag som var stationerat i WTC, sin analys av hur krisorganisationen fungerat samt vilka erfarenheter man dragit. Dessa spelar ju stor roll när man funderar på hur man kan lindra skador i framtiden genom att dra slutsatser av katastrofen. En intressant slutsats var bl.a. att amatörradion kunde spela en viktig roll i att bygga upp och upprätthålla en radiokommunikation när telefonin kollapsade totalt i centrala New York.

Det här var en både gripande och synnerligen intressant föreläsning, och Markku fick ett välförtjänt tack från Mats/EMJ och en varm applåd från publiken.

Efter kaffet informerades kort från styrelsen:
• Studiebesök vid Johannes värmeverk den 7 november.
• Vid ett extra styrelsemöte har beslutats om att planera och genomföra en utbildningsomgång under vinter/vår 2017. ARL/Fredrik ansvarar för planering och han träffar utbildarna den 8 november.
• Ordinarie styrelsemöte hålls 28 november.

Rolig timmen innehöll två punkter:

CLA/Karl-Olof berättade om hur klubben fick en 2W bärbar radio ( nr 96 ) av Lars Hillström, och introducerade Mats/EMJ som berättade om hur han första gången kom i kontakt med en sådan radio, samt om hur han senare fick en egen att testa. Rolf/HP hängde sedan på och berättade om sina erfarenheter av den stationen. Sedan kompletterade han med info om AM och spelade även upp exempel på hur AM kan låta. Den som lyssnade på banden i helgen kunde då lyssna på mer AM i SL-testen!

Vid penna och block

Dick/SM3CBR