Vårens näst sista meeting samlade 17 deltagare till klubblokalen.

Inledningsvis bjöd Micke/WEO och Nisse/RNN på en fartfylld presentation under rubriken “Kommersiell radio i ett bredare perspektiv “. En ledfråga var “Vad skiljer amatörradio och kommersiell d:o”? Det visade sig tydligt i en kul och intresseväckande bildserie med exempel på hur främst icke-amatörer brukar ( eller missbrukar ) sina radioapparater. Vi fick också en sammanfattning av övergången från analog till digital radio.
Det var en lättsam och och trevlig presentation med lite inslag från grabbarnas dagliga verksamhet!
Mats/EMJ framförde ett stort Tack till Micke och Nisse!

Efter kaffet blev det sedvanlig info från styrelsen:
* DX-boken som handlar om DX-ing och är mycket läsvärd har köpts in till klubben och kan lånas från CLA.
* Field-Day i vår infaller 19-21 maj. Mer info finns i Tidningen.
* Field-Day i höst planeras till 8-10 september. Preliminärt kommer den att vara i HAIF-stugan utanför Hofors. Info kommer att skickas ut senare.
* Den 27 maj är det studiebesök vid Flygmuseet F15 i Söderhamn. Info kommer att skickas ut i mail.
* Rolf/SM5HP förvarnade om årets Radiodag som kommer att infalla i slutet av sommaren ( aug/sep ). Datum ska fastställas i slutet av maj. Rolf hälsar oss välkomna till en spännande radiodag tillsammans med medlemmar från medarrangören Roslagens Sändaramatörer. Kolla hans websida “SM5HP” för mer info.

Till sist var det dags för Roliga Kvarten!
Karl-Olof/CLA visade först en hembyggd återkopplad mottagare gjord efter schema i SPRAT. Mottagaren är byggd för 7 MHz. Sedan kom kvällens “kluring”: En manick från Norge som CLA köpt på Tradera för 82 kronor. Många olika ideer om vad grejen var till för dök upp, men eftersom inget facit fanns får vi leva vidare i okunnighet!

Tack för en trevlig kväll!
Dick/CBR