22 medlemmar hade hörsammat kallelsen till årets sista meeting, onsdag 7 december, i ABF-lokalen på Brunnsgatan. Mats/EMJ hälsade välkommen och passade på att gratulera GXG inför hans kommande födelsedag.

Kvällens föredrag handlade om digitala moder, och WEO var som vanligt väl påläst och höll en intressant presentation och demonstration. Vi fick en bra överblick över D-star, DMR, C4FM m.fl. modes. Vi fick även lyssna till trafik i England på Brandmeister nätet över en openSPOT.

Spännande att tänka sig att kunna välja talgrupp (“land”) på nätet och inte ens behöva vrida en beam för att kunna prata med ham:s i exempelvis Sydney! WEO fick en välförtjänt applåd för sitt föredrag!

I pausen bjöds medlemmarna på lussekattor och pepparkakor av Olssons fond.

Efter kaffet informerade EMJ från styrelsen:

* Nytt nätagg köpt till repeatern. Kommer att sättas upp så snart transport upp på berget kan fixas.
* Den blå sambandsvagnen har skänkts till MTF, och den röda har sålts av Olssons fond.
* I februari blir det studiebesök hos BGA Video som flyttat till Utmarksvägen.
* 7 juni blir det traditionsenligt meeting inför sommaren vid Trebo Brygga.

HKN/Kenneth informerade från FRO om AMPRnet. Det är en specifik del av Internet avsatt enbart för amatörradioverksamhet. Egentligen är det en nystart genom SUNet (svenska universitets internet) på uppdrag av MSB, och GKA erbjuds att vara med i projektet. Kenneth visade en presentation som SM3EFS har gjort. Den som vill veta mer kan gå till AMPRnet.se för mer info.

Till sist var det dags för GRATIS-lotteriet! Samtliga närvarande fick vinst, och vinsterna kommer dels från Olssons fond och dels från Karl-Olof/CLA som på olika vägar ordnat vinsterna. Eftersom CLA inte kunde delta i mötet p.g.a. sjukdom enades vi om en särskild “Krya-på-Dig-hälsning” från mötet till Karl-Olof!

Vid pennan
Dick/CBR