Vårens field day genomförd!

Så har då återigen ”Järngänget” lagt en Field Day till historien. Detta år, som tidigare år, var det våra entusiaster SM3MTF, SM3RNN, SM3WEO, SM3VRO och SM3VOX som utgjorde kärnan under de tre dagarna.

Field Day:n inleddes fredag eftermiddag den 18 maj och avslutades söndag förmiddag den 20:e maj 2018. Vädret var strålande, men alltför få medlemmar ur GKA gjorde ett besök vid HAIF-stugan utanför Hofors. Förmodligen berodde detta på att pingsthelgen inträffade samtidigt. Bland besökarna såg jag SM3EMJ, SA3ARQ, SM3RDU, SM3XLY, SM0MRF och SM3GKK. John/GKK, hade tagit sig från Hofors till stugan med sin eldrivna trehjuling. Stiligt!

Som vanligt var ett antal radiostationer upprättade på både VHF och HF. Vi såg VRO och WEO försjunkna framför sina SDR-apparaters skärmar studerande ”vattenfall” m.m.

WEO och VRO djupt försjunken i sina SDR mottagare

MTF hade arrangerat ett rejält museum över militär sambandsmateriel genom tiderna. Intressant!

En imponerande samling gamla militära radion

RNN stod för årets klurigheter i tips-promenaden och VOX serverade sedvanligt våfflor. Denna gång dock tillredda från ”färdig-våffelpaket”!

WEO:s nya inredda husbil väckte stor uppmärksamhet. Finurligt hade allt utrymme tagits väl tillvara.
För dagens ljudliga attraktion svarade vår ”Dynamite-Bob” – VRO. Vi fick vara med om några rejäla salutsmällar från hans tre firar-kanoner. Och mycket rök blev det! Imponerande!
De som beställt T-tröjor från SM3VRO, med GKA-logga och eget call, fanns att hämta. Tack Kenneth för initiativet med de snygga T-tröjorna!

De tre första placeringarna på tipspromenadens resultatlista var:
Delad första plats: SM3EMJ, SM3CLA (10 p)
3. SM3WEO (9p)
Dessa tre fick mottaga ett pris av SM3RNN, varvid undertecknad fick en monofon. Tackar!

Föreningen framför till sist ett STORT TACK till arrangörerna för allt arbete de lagt ner. Tråkigt att det inte var fler som besökte vår Field Day denna gång.

SM3CLA / Karl-Olof