Vårens sista möte hölls på Strandbaden, Årsunda. Ett tjugotal plus medlemmar var med på mötet. På grund av tekniska fel – inget USB minne följde med föredragshållaren, fick vi disponera om mötet. Vi fick en visning av SM5DHQ/Gert Heathkit mätinstrument som han hade köpt i påbörjat byggtillstånd men med trasiga displayer. Han lyckades hitta nya och få den den i fungerande skick. Ett fint arbete!

SM3HZA/Mats visade up sitt nyförvärv – en µBITX radio från Indien. Transport tid till Sverige var ett par månader och nu skall monteringen påbörjas.

SA3ARQ informerade från senaste styrelsemöte som hölls i maj och understrykte önskemålet om att få i medlemsbidrag till tidningen. Vi ser fram emot SM3MTFs bidrag om “gröna” radion som han visade på vårens field day.

Efter fika, då vi hade en strålande solnedgång över Storsjön, fortsatta SM3HEW med sin redovisning av diverse projekt som han och SA3ARL håller på med. Jag blir imponerad över hur lätt det är att löda SMT-komponenter med rätt teknik. HEW hade flera bilder som visade att det blir riktigt snygga lödningar.

Lödning efter tillförsel av lödpasta innan tid i ugn
Lödningen är klar!

Användning av en hushållsugn med stektermometer och stoppur är i stort sätt allt som behövs. Vi fick se ett exempel på hur billiga kinesisk komponenter är inte alltid en bra affär och en återblick på de olika program som LT-Spice, Eagle och LinSmith som används för att skapa och rita egna kretskort. Vi fick bekanta oss med en radio från M0NKA – McHF 180 – 10M

Vi fick även se några av deras stödprojekt till ex. en fungerande strömaggregat snyggades till med billig inköpta 10 varvs potentiometrar från Eskilstuna-mässen och egen ritade front till burken. Snyggt.

Sist med inte minst på kvällen hade SM3CLA/Karl-Olof ordnat en lotteri. Ingen blev utan vinst.

Det var en bra avslut på en händelserik vårsäsong.

bakom pennan
SA3ARQ