MEETING onsdag 8 maj

Vårkvällen 8 maj träffades vi för vårens näst sista meeting med föredrag av SM3LDP samt uppvaktning av Karl-Olof/-CLA som fått SSA:s Eldsjälsutmärkelse! Kanske våren gjorde att deltagarantalet var något mindre än vanligt (13 st), men stämningen var ändå på topp när Martin/ARQ hälsade välkommen. Till råga på allt fick vi träffa en (hoppas vi) blivande sändaramatör vid namn Alexander Jonsson. Alexander hade letat upp klubben på nätet och kontaktat ARQ som bjöd in till vårt meeting. Kvällens föredragshållare hade oturligt fastnat i en bilkö i norra Hälsingland, och därför inleddes mötet med hyllningarna av Karl-Olof/-CLA. För att ytterligare förgylla tillfället var vår DL3, SM3GDT/Hans med som representant för SSA:s styrelse. Hans gratulerade och läste upp styrelsens motivering för priset samt överlämnade det fina inramade diplomet under mötets jubel!

SM3CLA/Karl-Olof tar emot SSA:s Eldsjälsdiplom av SM3GDT/Hans

Undertecknad framförde gratulationer från klubben och tackade Karl-Olof för allt han gjort och gör för vår förening och vår hobby! Det blev en kort (?) sammanfattning av allt CLA gjort, och jag dristade mig till att kalla honom för en verkligt “komplett Eldsjäl” och motiverade det med olika exempel. Avslutningsvis fick jag överräcka en bukett till Vår Värdiga Vinnare!

SM3CLA/Karl-Olof tar emot blommor från GKA genom SM3CBR/Dick

För att understryka hur glada vi är för hans utmärkelse firade vi honom med smarriga gräddtårtor sponsrade av Olssons Fond.

SSA:s Eldsjälsdiplom

När kaffet nästan var urdrucket kom Markku/LDP efter en lång resa ner till Gävle. Han inledde sedan en sedvanligt intressant och uttömmande berättelse om Kryptovalutor. Ämnet är inte så enkelt, och dessutom är det fortfarande kontroversiellt, men LDP har en sällsynt förmåga att sammanfatta och lyfta fram väsentligheter, så det gick mycket bra att följa hans tankar. Ja, vissa delar är ändå ganska abstrakta och ibland vet man inte om det är verklighet eller fiktion. Men eftersom det går att stjäla 380 miljoner som någon/några har ägt, så är det ju en verklighet även om den är diffus och ibland någon skrämmande. Begreppet kryptovaluta blev verklighet 1998 och den första valutan var Bitcoin, som fortfarande finns kvar. Sedan dess har ytterligare valutor tagits fram, och stor aktivitet pågår hela tiden med transaktioner i kryptofinansvärlden. Vissa delar av verksamheten ligger nog ibland ganska nära kriminella grupperingar. Mycket kraftig datorkraft behövs för att kontrollera alla transaktioner. För den som vill veta mer finns mycket info att få på nätet.
Ett stort tack till LDP för ytterligare en engagerande föreläsning! Jag ser fram emot nästa!!

Efter detta informerade ARQ från styrelsen:
*ARQ framförde ett Tack till Charles/MGU för hans första utgåva av Tidningen som uppskattades av mötet!
* 18-19 maj är det sedvanlig Field-Day
* 19 maj går även SMP (Portabeltesten av stapeln). Flera medlemmar planerar att delta.
* 22 maj är det träff på Gävle Bro
*och den 12 juni är det dags för vårens sista möte i Strandbaden, Årsunda.

Till sist framfördes ett tack till Olssons Fond för kvällens fika.

Roliga Kvarten blev extra spännande eftersom det var  CLA som visade upp båda gamla och nya byggnationer. Tyngdpunkten låg på Heron ( Cirka +/- 0 f.Kr ) och några av hans experiment. CLA visade både tidigare försök med videosnuttar, men vi fick även se nya byggen. Ett av dem var ett ångdrivet skovelhjul som kördes med en ångstråle tillverkat i en liten burk med vatten och en spritbrännare. Det var en demonstration värdig en belönad eldsjäl!

Vid tangentbordet: CBR

Foto: SM3XLY/Erik