Vädret denna oktober onsdag var inte det bästa med hårda vindar och regn! Trots det var det 13 tappra medlemmar som samlats i lokalen på Brunnsgatan. Den här kvällen var det film på programmet, och vi tittade dels på en fransk film från en expedition till Sierra Leone och Banana Island. Det blev helt plötsligt “väderomslag” och vi fick se ett annat landskap och tropiskt klimat! Den franska gruppen från klubben F6KOP har stor erfarenhet från större och mindre expeditioner, och det var spännande att se hur de snabbt ordnade stationsplatserna utomhus meds utsikt mot stranden och antennparken. Gruppen använde signalen 9LY1JM, och totalt körde man 10000 QSO:n. Sedan fick vi se och höra exempel från radiotrafiken i lagom stor mängd. Filmen innehöll också mycket fina bilder från naturen på Banana Island. Däremot såg vi inte några bananer!!

Som extranummer tittade vi sedan på en kort film från VP2M, Montserrat i Karibien. Det var ett gäng engelsmän som hyrt ett fantastiskt hus med vidhängande beam och trådantenner. Det var lite mer Play and Go och en helt annan omgivning, men man märkte att deltagarna i expeditionen njöt i stora drag. Här fick vi även se en hel del bilder från följderna av ett vulkanutbrott som drabbade ön för en del år sedan. Bl.a. förstördes stora delar av huvudstaden.

Efter fikat var det dags för info från styrelsen. ARQ och YNZ kommer att åka till Sundsvall för att delta i DL3-mötet som blir bl.a. ett uppföljningsmöte efter framtidskonferensen som hölls där för ett år sedan.

Vid novembermötet kommer “Olle Oljud” att framträda. Spännande!! Den 30 oktober är det studiebesök vid Syntronic. Särskild info har redan gått ut.

ROLIGA KVARTEN inleddes av att XLY visade olika typer av LiFePo4 cykelbatterier som även kan användas som “skogsbatterier”. Han berättade även om hur man bygger sig en egen elcykel.

ARQ visade sedan En ZLP Mini Proc SC data gränssnitt med inbyggd ljudkort som kommer att användas portabelt mellan radion och en Raspberry Pi.

CBR passade på att visa egen byggda HF-sniffer för shacket samt en fältstyrkemeter med remote-möjlighet!

Kvällens kluring var en honungsburk med diverse olika kondensatorer. Uppgiften var att gissa antalet, och EMJ var den som gissade bäst! För den bedriften fick han en chokladkaka och en liten LED-lampa.

Vid tangentbordet

Dick/-CBR