I dessa Coronatider samlades vi igen framför skärmen och ett nytt videomöte den 4 november. Några medlemmar hamnade i en grupp för sig under en liten stund, men sedan fick vi en påminnelse att vi skulle checka in på en ny server (jitsi.sm2ampr.net/sk3gk). Alla hälsades välkomna till novembermötet av Martin/ARQ och som första punkt samlades vi till en tyst minut till minnet av Nisse Englin/ IIE som lämnade oss.

Därefter gick ordet gick raskt över till Julle, SA5JUS. Han är ordförande i Uppsala Radioklubb men också expert på bl.a. rymdradio. Julle hade kallat sin föredragning för Rymdradio för proffs och amatörer, och JUS bjöd under en dryg timme på en spännande och informativ “överflygning” av människans verksamhet i rymden. Vi fick bl.a återknyta bekantskapen med Sputnik -57 och Explorer -58 vilket var extra roligt för oldtimers. JUS hade lagt in bra informationer om särskilda termer som används i branschen. Vidare var det intressant att se hur vinkelbestämning används för att följa sondernas position.

Ett annat intressant område som Julle belyste var amatörsatelliterna som började komma med OSCAR 1. Flera av dessa fick “flyga med” raketerna där primärlasten var spionsatelliter! Dagens amatörsatelliter är CUBE- sats, alltså små lådor 10x10x10cm och maxvikt 1,2 kg. Dessa har då möjlighet att åka med raketerna som primärt bär andra laster. Julle avslutade med en praktisk info om vilka antenner och radioapparater som är lämpliga för att lyssna och köra med via satelliterna. Vidare finns mycket info på nätet.

Sammanfattningsvis en mycket proffsig föreläsning med pedagogiska bilder för att förklara lite knepiga sammanhang. Ett stort Tack till Julle/SA5JUS!

Efter detta berättade Martin/ARQ om läget för lokaliseringen av Kungsbergsrepeatrarna i framtiden. Styrelsen arbetar för att hitta någon lösning när vi inte längre får ha repeater eller antenner i nuvarande lokalisering.

Decembermötet går via Jitsi och då kommer Sven Lidström att berätta om Arduino-styrt strömaggregat.

I januari blir det VRO som pratar om Rakel i Trafikverkets tjänst.

Klubbens radiomateriel finns nu samlat hos DHQ/Gert.

Kvällens deltagare i mötet var: CLA, YNZ, SA5JUS, LBP, INR, VRO, MGU, FKL, ARQ, VOX, ARM, HEW, BGM, CBR.

Vid tangentbordet satt Dick/SM3CBR